Skip to content

objectief

Dit is het tweede deel van een serie over perspectieven. Klik hier voor het eerste artikel.

In mijn vorige artikel heb ik met een analogie geleend van de film ‘Inception’ geprobeerd uit te leggen dat sommige bijbelpassages verschillende reikwijdtes hebben. Dat teksten die God over Zichzelf heeft laten opschrijven van een hogere orde zijn dan teksten die iets over ons mensen zeggen. Maar misschien heb je de film niet gezien. Of misschien vind je de voorstelling van lagen wat abstract. Daarom wil ik nog een andere vergelijking trekken.

De verschillende lagen zijn als verschillende perspectieven. Of beter nog: objectieven, fotolenzen. Er zijn bijbelteksten te vinden die God laten zien zoals Hij écht is, als de Onveranderlijke, Alwetende. Absolute teksten. En er zijn teksten waarin God met ons communiceert in ‘omgangstaal’, ons dingen opdraagt, of ons iets wil laten zien. Relatieve teksten. Die laten vaak een beeld van God zien die de absolute uitspraken van hierboven tegenspreken of nuanceren. Alsof God tóch afhankelijk is van wat wij doen, alvorens Hij zijn plannen kan uitvoeren. Alsof God spijt zou hebben, of Zich zou laten ompraten. Maar zie het eens zo: de absolute teksten zijn als een soort telelens. Ze laten de horizon zien, het grote plaatje. De relatieve teksten (waarin God met ons omgaat) zijn een soort portretlens. Dat zijn de dingen binnen je bereik, dingen die je kunt doen. Als God met ons mensen spreekt, spreekt Hij vaak voor de portretlens. Om het voor ons begrijpelijk te maken. Maar het absolute perspectief, de telelens, is nog steeds waar. Verderop, buiten je bereik, maar waar.

Ik hoop dat dat helpt in het werken met perspectieven, gezichtspunten of lagen. Want in feite doen we dat heel vaak. Maar bij het bijbellezen worden zulke gereedschappen soms terzijde gelegd. En dat is jammer. Want het levert enorm veel inzicht op als je beseft dat niet alles wat er in de bijbel staat van gelijk gewicht is.

Ik heb al eens eerder laten zien dat de bijbel lang niet altijd tot ons 21e eeuwse westerlingen spreekt, en vaak zelfs niet over ons. De hele bijbel is wel voor ons maar niet alles is aan ons. Lees hierover eens de artikelen beginnend bij ‘recht snijden’. Na het lezen van dit artikel zie je hopelijk in dat zelfs niet alles vanuit ons perspectief is geschreven. Verwarrend? Misschien. Als je niet gewend bent om zo je bijbel te lezen kan het eerst verwarrend zijn. Maar zodra je ermee bekend bent werkt het naar mijn idee juist verhelderend.

<< vorige volgende >>
reageer